Vi ber om din hjelp – behold din rett til å bli hørt!

Oppdatering 27. november: Datatilsynet har gitt vedtaket oppsettende virkning. Det trår dermed ikke i kraft før vår klage er behandlet av Personvernnemda.

Oppdatering 15. november: Datatilsynet har fattet sitt vedtak. Se vår uttalelse i den forbindelse. Vi påklager avgjørelsen.

Oppdatering 11. mai: Vi har lagt ut en mer fyldig oppdatering i en separat artikkel.

Oppdatering 16. mars: Tusen takk for all støtte og oppmuntrende kommentarer!

I løpet av en drøy uke har dere bidratt med ca 20 000 kr, og vi har funnet en strålende advokat (Terje Lundby Michaelsen). Selv om vi trenger mer for å dekke advokat-kostnadene som kommer, så hjelper det oss et stykke på vei.

Vi setter stor pris på at så mange har hjulpet til hittil, og håper at flere fremdeles ønsker å gi et lite bidrag. Til og med en 50-lapp hjelper godt :)

Takk for støtten!

Skal pasienter fremdeles få dele sine erfaringer på nett om leger de har brukt, eller ikke?

Vi har en pågående sak med Datatilsynet som er prinsipielt viktig, og der utfallet kan avgjøre i hvilken grad det faktisk vil være mulig for pasienter å dele sine erfaringer om helsevesenet i Norge på internett.

Det trengs penger for å dekke kostnad til en god advokat som på pasienters og våre vegne kan argumentere saken overfor Datatilsynet. Som en liten oppstartsbedrift har vi dessverre ikke råd til å dekke en slik kostnad alene.

Støtt saken ved å gi et lite beløp på en av følgende måter:

• Vipps til 72481
  • Overfør til konto 1503 87 70621 (Legelisten.no AS)

Hvis hver av våre brukere gir 50 kroner, så vil vi i løpet av et par dager ha fått inn beløpet som trengs!

All støtte som kommer inn vil utelukkende gå til å dekke kostnad til advokat. Eventuelt overskudd vil bli donert til Stiftelsen Fritt Ord.

Mer om sakens bakgrunn

Legelisten.no ble lansert i 2012 med det formål å hjelpe folk å finne frem til gode leger i Norge. Vårt mål har hele tiden vært å gjøre folk i stand til å foreta informerte valg når de skal velge hvilken fastlege, tannlege eller øvrig helsepersonell de skal benytte. Vi tror at gode og informerte valg om hvilke helsepersonell man skal benytte bidrar til at folk blir bedre i stand til å ivareta sin og sin families helse.

En unik funksjon ved legelisten.no er at det er mulig for pasienter å dele egne erfaringer om helsevesenet i Norge. Videre er det mulig, helt gratis, å lese andre pasienters erfaringer. Vi vet av egen, og våre brukeres, erfaring at det å kunne lese om andre pasienters erfaringer er svært viktig for folk når de skal velge seg en lege.

Datatilsynet har nå fattet et vedtak som innebærer at fastlege, tannlege eller øvrig helsepersonell som er oppført på legelisten.no skal kunne kreve at pasienter ikke skal få lov til å skrive vurderinger om dem. Videre skal de ha rett til å kreve at samtlige vurderinger som allerede er skrevet om dem blir slettet. Dersom dette vedtaket blir stående vil det ha vidtrekkende konsekvenser for pasienters rett til å dele egne erfaringer, og lese andres erfaringer, om helsevesenet i Norge.

Vi mener at sensurering av pasienter meninger og erfaringer er feil vi å gå. Det vil gjøre det mye vanskeligere for pasienter å finne frem til de helsetilbyderne som passer best for dem, og helsepersonell vil motta færre konstruktive tilbakemeldinger om hvordan de kan forbedre sin praksis. Pasientvurderinger bidrar også til konkurranse gjennom at de gir pasienter en reell valgfrihet når de skal velge en helsetjeneste. Vi mener at sensur av pasienters meninger vil føre til et dårligere helsevesen i Norge.

Sensur av pasienters og forbrukeres synspunkter er heller ikke i tråd med rettsprakis fra andre land i Europa, som i prinsippet har samme personvernlovgivning som Norge. Tvert imot er rettspraksis fra andre land at pasienter og forbrukere har rett til å ytre seg om sine erfaringer, og leger har ingen rett til å reservere seg mot å bli vurdert. Dersom Datatilsynets avgjørelse blir stående, vil selskaper som i dag er basert i andre land innen EU/EØS-området, kunne tilby tjenester i Norge som Datatilsynet forbyr norske selskaper å tilby. Det er urettferdig, konkurransevridende og vil gjøre det vanskelig for norske selskaper å lykkes mot internasjonal konkurranse man møter både i og utenfor Norge.

Synes du at pasienter fortsatt skal få lov til å dele sine erfaringer med det norske helsevesenet på internett? Ønsker du å lese hva andre pasienter har erfart før du velger en fastlege, tannlege eller legespesialist?

Du kan støtte oss på en av følgende måter:

• Donér en 50-lapp eller 100 kroner via Vipps til nummer 72481 eller overfør til bankkonto: 1503 87 70621.
  • Send oss en mail til post@legelisten.no om hva legelisten.no har betydd for deg!
  • Har du juss-utdannelse og ønsker å bidra med å utrede saken? Kontakt styreleder Lars Haakon Søraas på larshaakon@legelisten.no.
  • Er du journalist og vil skrive om saken? Kontakt vår daglige leder, Patience Allen, på 986 79 661 eller patience@legelisten.no.

På forhånd takk for din støtte! Sammen kan vi sikre at du blir hørt!