Tilsvar til vurdering
Dårlig håndtering av henvisninger, lang ventetid og stresset sentralbord
Mulig Geir er en god lege. Det vet jeg ikke, for jeg får jo ikke time hos han.
Jeg fikk en henvisning og ventet i fem måneder uten svar. Når jeg ringte snakket jeg med en veldig stresset og avbrytende dame, som mente det er seks måneders ventetid, og at ingen henvisninger blir vurdert før det. Ja vel, hvordan skulle jeg vite det? Det er jo ingen som har kontaktet meg.
Jeg venter likevel i to måneder til før jeg tar kontakt igjen. Nå har det gått syv måneder, og denne gangen hevder damen på telefon at legen ikke en gang har sett henvisningen, men at hun skal gi beskjed. Hun kan ikke si om jeg må vente i flere uker eller måneder.
Jeg forstår at det er lang ventetid, men det går an å snakke ordentlig på telefon, uten å avbryte og legge på uten å si ha det. Det er skremmende at syke mennesker må forholde seg til dette.
Det kunne også hjulpet å vurdere henvisninger løpende, og gi pasienter beskjed dersom det er stor pågang. I det minste kan man gi beskjed dersom ventetiden er et halvt år. Spesielt hvis ventetiden blir lenger enn forventet.
På disse syv månedene kunne jeg blitt henvist et annet sted og sluppet å bli behandlet dårlig på telefon.