Tilsvar til vurdering

Sikkert flink, men har for liten tid per pasient

Rebekka Johnsen Wangsteen virker trygg på det hun gjør, og det skal man sette pris på. Det man kanskje ikke setter like stor pris på er den korte tiden som vies til deg som pasient.

Allerede da jeg ringte for å bestille time hadde jeg en dårlig opplevelse. Resepsjonisten virket oppgitt over at jeg ringte og lite villig til å hjelpe meg. Som om jeg forstyrret henne i arbeidet sitt. Hun spurte hva det gjaldt, og jeg fortalte at det ikke bare var én ting, men flere. Da fikk jeg streng beskjed om at Dr. Wangsteen helst ikke ville prate om mer enn én ting. Jeg tenkte i mitt stille sinn at det umulig kunne være sånn at en fastlege nektet å ta seg tid til å prate med sin pasient.

Da jeg kom fikk jeg dessverre bekreftet det resepsjonisten hadde fortalt meg, så man kan vel ikke si at jeg ikke ble advart. Jeg fortalte Dr. Wangsteen at det var flere grunner til at jeg var hos henne den dagen. Hun sa at det vanligvis ikke var tid til mer enn et problem. Jeg måtte altså prioritere mine helseplager selv. Etter å ha tatt opp det jeg anså for viktigs, fikk jeg en sterk følelse av at Dr. Wangsteen var ferdig med meg for dagen.

Som nevnt over tviler jeg ikke på at Dr. Wangsteen er en kompetent lege. Hun virker dyktig, og svarer når man stiller spørsmål. Selv om det er vanskelig å få et inntrykk av dette når man kun er inne i noe som føles som sekunder. Jeg ventet kanskje i noen minutter før det var min tur. I ettertid kunne jeg gjerne ventet en stund til, når jeg vet hvor lite tid som er satt av til hver enkelt. Det har jeg ikke sansen for. Om det store eller små grunner til at man går til legen, synes jeg at man skal slippe å føle at man trenger seg på.

Jeg er ikke av de som synes det er enkelt å gå til legen. Å bli møtt av en lite trivelig resepsjonist og en lege som ikke har tid til meg gjør det ikke lettere å ringe neste gang.