Jonas Peter Nicklasson
Mann, 62 år
Min halvt utenladske fetter befant seg i et sammenbrudd relatert til grov mobbig med trusler om vold på jobb. Ettersom han var noe språklig begrenset i norsk, lurte fetter på om jeg kunne bli med ham til fastlegen for å bistå i kommunikasjonen når han skulle be om sykemelding.
Dr.Nicklasson virket umisskjennelig forarget når han skjønnte at fetteren min hadde medbragt en pårørende til konsultasjon.
De første 10 minuttene lot jeg min fetter prøve å snakke for seg selv. Lege Nicklasson fremstod meget irritert når fetteren min slet med å formulere seg, avbrøt stadig sin pasient, og så primært ut til å ville bagatelisere de grufulle opplevelser som min fetter klarte å gjengi fra sin arbeidsplass.
Når min fetter omsider begynte å gråte, forsøkte jeg å melde meg på samtalen for å se om jeg kunne formiddle situasjonen hans mer presist. Hvilket tross alt var grunnen til at fetter hadde forespurt at jeg ble med i utgangspunktet. Nicklasson ga meg da klar besked om å tie stille. Dette var en samtale som kun skulle foregå mellom ham og pasient.
Både jeg og fetter forsøkte å innvende at han som pasient hadde rett til hjelp med kommunikasjon, for eksempel fra en pårørende som meg selv. En harmdirrende Nicklasson proklamerte da at om ikke jeg umiddelbart forlot legekontoret, ville han avslutte legetimen der og da.
Således hadde jeg ikke noe annet valg enn å etterlate min fortvilede -og nå også forvirrede- fetter til resten av sin konsultasjon med Nicklasson.
Jeg hjalp fetter med å skifte fastlege samme dag.
Uforsiktig og uansvarlig. Jobber 4 dager i uka, 1500 pasienter. Likevel aldri pasienter inne før eller etter den gangen man lykkes med å få time. Gjør alt for å slippe pasientkontakt hvis blodprøver er bra.
Hyggelig personal.
Legen er totalt uinterressert i pasienten.
Kan ta en ting av gangen, pga. tidsbrist, hvilket innebärer at man aldri kommer lengre enn en sak, når man har flere problemer ... Beklager at jeg noengang gikk dit og har byttet fastlege igjen. Anbefales ikke!
Du kan glemme å komme igjennom på telefon.
Blir du henvist til andre instanser, får du ironisk nok beskjed om å ringe tilbake. De mottar svar, men de ringer ikke pasientene opp.
Så du ringer de, bruker 1 time av arbeidsdagen og får beskjed at de må sjekke for så ringe deg tilbake.
De ringer deg ikke opp, men du mottar en SMS.
Problemet er ikke løst, det er ikke satt opp ny time.
Ingen respekt for andre mennesker tid og arbeidsliv.
Snitt tid før de tar telefon er 17 minutter.
Ringer du FØR lunsj, går de på lunsj og du ender med å vente i evigheter uten svar.
Godt forberedt. Trygg.
Presise og forståelig svar. Lite utenomsnakk. Gode rutiner.
God tilgjengelighet.
Vis flere...