Kathleen Susan Henriksen

Autorisasjon (2008)

Ingen på venteliste

SiO Helse Telefonnummer22 85 33 0022 85 33 ...
Problemveien 9 0314 Oslo
Kathleen Susan Henriksen er en av 604 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Kathleen Susan Henriksen

Den beste legen jeg har hatt

Meget hengiven, interessert og tar deg på alvor. Har alltid tid og du får aldri inntrykk av at noe annet haster og at hun ikke kan høre på alt du lurer på. Gir alltid det lille ekstra for at du skal føle deg trygg.

Den beste legen jeg har hatt

Dr.Henriksen er en meget engasjert lege som undervurderer aldri selv de minste symptomene. Hun er veldig god til å lytte og tar pasientene sine på alvor. Hun kommer alltid med grundig informasjon om sykdommen, behandlingen og den nødvendige oppfølgingen.

Hvordan kan legen behandle pasienten på en slik måte?

Jeg vet ikke hvor å begynne... Først og fremst la meg si at jeg ikke har mye erfaring med leger -- heldigvis har jeg vært frisk som fisk hele livet. Dette året skjedde det likevel noe som førte til alvorlig skade av ryggen min. I begynnelse visste jeg ikke hvor alvorlig det var men etter nesten fire måneder full av forferdelige smerter bestemte jeg å søke medisinsk hjelp. Siden det hastet mye bestilte jeg timer hos privat leger: først fastlege, som henviste meg til ortoped, som henviste meg til ryggkirurg. Den siste henviste meg til ryggoperasjon men siden ventetid ved offentlige sykehus er lang bestemte jeg å søke hjelp hos fysioterapeuter, med et håp at de kan hjelpe meg enten å unngå operasjonen eller (i det minste) å lindre smertene mens jeg venter på operasjonen. Fysioterapeut jeg oppsøkte sa jeg måtte på sykemelding med en gang -- uten dette var det nesten ingen sjansje å få meg fungere. Jeg tok kontakt med Studenthelsetjenesten og bestilte time (for første gang) hos dr Henriksen, min fastlege. Det viste seg at dr Henriksen var ikke til stede når jeg kom så snille damer på kontoret satt time for meg hos en annen lege. Hun undersøkte min sykdomshistorie og sendte meg på en to-ukers sykemelding. I løpet av denne perioden ble jeg mye bedre, takket været intensiv fysioterapi. Likevel foreslo fysioterapeut at jeg blir sykemelding for en uke til. Etterpå kunne jeg begynne å jobbe -- med forsiktighet.

Det var på dette tidspunktet da jeg kom i kontakt med dr Henriksen. Ærlig talt har jeg fortsatt i dag vanskeligheter med å tro på det som skjedde når jeg oppsøkte denne legen. Jeg var på legekontoret ca 40-50 min. og det fleste legen snakket om var ikke min helse men... forksjellige andre ting... Først hørte jeg at jeg ikke hadde rett til å oppsøke studentlege fordi jeg er bare deltidsstudent -- ifølge legen var det urettferdig mot heltidsstudenter... Det var også snakk om at jeg "misbruker systemet" ved å gå på sykemelding og finansiere mine studier på noen måte. Jeg forstod ikke hva hun mente, dvs. på hvilken måte jeg kunne finansiere mine studier ved hjelp av sykemelding, men hva jeg er sikker om at hun brukte ordet bedrageri... Jeg var rett og slett sjokkert... Etterpå var det snakk om min operasjon, nemlig at min tilstand ikke var dårlig nok til å kvalifisere meg til å bli operert (dvs. at jeg kunne kontrollere vannlating/avføring og at jeg hadde nedsatt følelse bare på foten). Hun satte tydelig spørsmålstegn ved diagnosen gitt av ryggkirurgen... Minutt etter minutt ble jeg mer og mer sjokkert... Jeg husker ikke alle beskyldninger jeg hørte men, virkelig, jeg kunne ikke tro mine ører. Til slutt sa dr Henriksen at hun ikke ville se meg igjen og at jeg måtte finne en lege utenfor Studenthelsetjenesten...

Det er mine triste erfaringer... Som sagt ovenfor er det vanskelig (nesten umulig) for meg å forstå hvordan legen kan behandle pasienten på en slik måte... Jeg spør meg selv men finner ingen svar...

PS. Beklager hvis teksten inneholder språkfeil -- mitt norsk er ikke perfekt.

En skarp og dyktig dame

Dr. Henriksen er en en dyktig lege. Hun tar problemstillinger seriøst, og tuller ikke med undersøkelser. Alt tilpasses pasient og medisinsk informasjon, ikke hva som "passer for legekontoret".

Eksempelvis refererer hun gjerne til private spesialister hvis hun vet hvem som er best i Oslo.

For medisiner som er risikable, er hun ikke "slapphendt", og sier heller alvorlig at man burde ta blodprøver regelmessig, istf. "dette kommer nok til å gå bra".

Henriksen passer nok godt for de som ønsker en proff lege, men ikke er redde for å diskutere og si sin egen mening. Hun er en tøff dame med bein i nesa, og jeg tror kanskje hun kan være noe "mektig" for de som er redde for å gå til legen.

Hun holder til på SiO-legesenteret. Hun snakker godt norsk, men er amerikansk, og har etter min mening bedre kunnskap enn flere norske leger.