Marthe Kristin Kongshaug

Allmennlegespesialist og fastlege
Kvinne, 70 år

Spesialisering

Allmennmedisin

Godkjenning

Autorisasjon (1992)

Ledige plasser

399 av 2500

Advarsler

Sjekk eventuelle reaksjoner fra Helsetilsynet

Vurderings­varsel

Bli varslet når nye vurderinger blir publisert

Praksis

Marthe Kristin Kongshaug er en av 604 fastleger i Oslo

Brukernes vurderinger

Om vurderingene
Samlet vurdering
(215)
215 vurderinger
Tilgjengelighet
(156)
156 vurderinger
Tillit og kommunikasjon
(170)
170 vurderinger
Service
(151)
151 vurderinger

Siste vurderinger av Marthe Kristin Kongshaug

Anbefales ikke!

Skrevet
Samlet vurdering
Tilgjengelighet
Tillit og kommunikasjon
Service

Jeg hadde denne legen som min fastlege for noen år tilbake og følte meg alt annet enn ivaretatt. Selv etter at hun mottok noen (potensielt) svært alvorlige svar på prøver jeg hadde tatt tok hun ikke kontakt. I stedet fikk jeg en mumlende og lite informativ tilbakemelding etter at jeg selv ringte og etterspurte resultatet, med beskjed om å komme tilbake for nye prøver om "noen uker". Denne beskjeden stod helt i kontrast til beskjeden jeg fikk fra en annen lege som jeg oppsøkte samme dag. Der fikk jeg tatt nye prøver umiddelbart som avkreftet en alvorlig sykdomsutvikling.
Denne legen jobber dessuten på det mest forfalne legekontoret jeg noen gang har sett (i Norge). Velg en annen fastlege hvis du kan!

Usympatisk, holdertilbake informasjon

Skrevet
Samlet vurdering
Tilgjengelighet
Tillit og kommunikasjon
Service

Hun skrev en gang ut resept på et preparat som ikke var reseptbelagt, og mente det kunne hjelpe på scenebetennelsen i armen min.
Ble sint og sa "tror du jeg har tid til å prate med deg på telefon?" og la på da kontordama satte meg over til henne (skjønner ikke hvorfor kontordama gjorde det hvis legen ikke ønsker å ta i mot telefoner). Det er de to gangene jeg var i kontakt med henne.
Lang ventetid på telefon, lite hyggelig atmosfære på kontoret, usympatisk oppførsel fra legen og lite smil fra personalet generelt.

Travel og usympatisk

Skrevet
Samlet vurdering
Tilgjengelighet
Tillit og kommunikasjon
Service

Denne vurderingen er basert på det ene besøket jeg hadde hos henne før jeg byttet til en annen lege. Fikk time raskt og greit, legen gjorde en god vurdering av sykdomstilstand. Men hun hadde en skarp tone og ga klart inntrykk av at hun var travel. Fordi det var mitt første besøk, måtte hun opprette en journal. Hun spurte om familiens sykdomshistorie, mine levevaner (røyking, trening, alkohol etc), men glemte å spørre om min egen sykdomshistorie. Jeg måtte selv be henne om å føre opp dette (da var hun i ferd med å avslutte timen), da det er relevant for senere legebesøk. Det var nesten så jeg fikk dårlig samvittighet da jeg ba henne bruke tid på å føre opp hvilke medisiner jeg går på. Jeg satt igjen med inntrykk av en travel lege med en arrogant holdning, og som ikke er veldig begeistret for mennesker.

Lite tilbakemeldinger på prøver fra labratorium og spesialister

Skrevet
Samlet vurdering
Tilgjengelighet
Tillit og kommunikasjon
Service

Prøvesvar sendes ikke som kopi til pasient. Man må ringe å mase på dette, og møte på kontoret der for utlevering av dette? Resepter likeså selv om faste medisiner. Uvilje mot å utrede og hjelpe med NAV dokumentasjoner som hun er pliktig til å sette seg inn i, og lite vilje til å høre/lese andre spesialisters uttalelser. Vanskelig i tillegg å få tak i for legetime og utrolig lang ventetid på telefon.

Usedvanlig usympatisk

Skrevet
Samlet vurdering
Tilgjengelighet
Tillit og kommunikasjon
Service

Det er ikke noe spesielt å utsette på hennes evne til å diagnostisere somatisk sykdom og foreskrive preparater. Sett bort fra dette er hun den minst sympatiske legen jeg noensinne har møtt. Hun frarådes i særdeleshet for homofile pasienter.

Legesenteret som helhet preges av forfall og lite hyggelig arbeidsklima. Det er lange ventetider på telefon og ved fremmøte, resepsjonen er i selve venteværelset og ivaretar på ingen måte taushetsplikten. Etter to år med dr Kongshaug som fastlege og relativt hyppige legebesøk, har jeg fremdeles til gode å se noen av de ansatte smile.