Vet du hva det offentlige TOO-tilbudet er?

Mange av oss kan synes det er skummelt eller ubehagelig å gå til tannlegen. Men de fleste av oss klarer heldigvis å bite tenna sammen og komme seg til tannlegen når det er behov for det.

Noen grupper er ikke så heldige som oss. De som har blitt utsatt for tortur eller overgrep kan ha ekstra store vansker med å komme seg til tannlegen. Og noen pasienter har så sterk tannlegeskrekk at de ikke har vært hos tannlegen på mange år.

I Norge er vi så heldige at det offentlige har et spesielt tilrettelagt, og gratis, tilbud til disse gruppene. Tjenesten heter TOO-tilbudet og er tilgjengelig på en rekke tannklinikker rundt om i landet. Vi har snakket med tannlege Pia Gjessing. Hun jobber i TOO-tilbudet, ved Tannhelsetjenestens kompetansesenter Øst (TKØ), i Oslo.

Vil du lære mer om TOO-tilbudet? Se videoen med Pia:

Hva er TOO-tilbudet?

TOO står for "Tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte og personer med odontofobi, altså sterk tannlegeskrekk". Dette tilbudet er utviklet for å gi nødvendig angstbehandling til de som sliter mest med å oppsøke tannlegen på grunn av angst og traumer.

Hvordan fungerer TOO-tilbudet?

TOO-tilbudet kombinerer tannbehandling med psykologisk støtte for å skape en trygg og støttende atmosfære. Pasientene får hjelp fra et tverrfaglig team bestående av tannhelsesekretær, tannlege eller tannpleier og psykolog. Dette teamet arbeider sammen med pasienten for å utarbeide en behandlingsplan som tar hensyn til pasientens behov og frykt, noe som gjør det lettere for dem å gjennomføre tannbehandlinger.

Trenger man henvisning?

Nei, du kan selv ta direkte kontakt med en tannklinikk som tilbyr TOO-tilbudet. Du kan eventuelt få henvisning fra en tannlege, tannpleier, lege eller psykolog. Kontaktinformasjon for relevante klinikker finner du på TOO-tilbudets nettside. Dette gjør det enkelt å finne en klinikk som tilbyr tilrettelagt tannhelsetilbud i ditt nærområde.

Hvor lang ventetid er det på behandling?

Ventetiden for å motta behandling gjennom TOO-tilbudet kan variere avhengig av hvilken klinikk og hvor i landet du befinner deg. For å få den mest nøyaktige og oppdaterte informasjonen om ventetider, anbefales det å kontakte den aktuelle klinikken direkte.

Hva koster behandlingen?

TOO-tilbudet er en del av den offentlige tannhelsetjenesten. Hvis du oppfyller kriteriene for TOO-tilbudet, så dekkes kostnadene av det offentlige.

Jeg kvalifiserer ikke til TOO-tilbudet, men har tannlegeskrekk. Hva kan jeg gjøre?

Det er en relativt høy terskel for å kvalifisere til TOO-tilbudet. Har du "bare" vanlig tannlegeskrekk, så finnes det imidlertid et godt alternativ: tannleger med spesialkompetanse innen odontofobi. Odontofobi, også kalt tannlegeskrekk, er et område flere tannleger har tatt videreutdannelse innen. Ønsker du å finne en tannlege som har kan ekstra mye om hvordan man tilbyr tannbehandling til pasienter med tannlegeskrekk? Sjekk da ut denne oversikten som viser tannleger i hele Norge som har denne kompetansen:

Tannleger med eksamen i tannlegeskrekk

TOO-tilbudet har dessuten laget en rekke informasjonsvideoer som kan være nyttige for dem som synes det er ubehagelig å gå til tannlegen. Vil du lære noen teknikker som kan gjøre tannlebesøket litt mer overkommelig? Sjekk ut disse informasjonsvideoene.

TOO-tilbudet gir mennesker med sterk tannlegeskrekk og de som har opplevd traumer muligheten til å få nødvendig angstbehandling i et trygt og støttende miljø. Vil du vite mer om dette tilbudet og finne svar på andre ofte stilte spørsmål, så besøk TOO-tilbudets nettside. Og for de av oss som bare synes det er litt ubehagelig å gå til tannlegen, så vil forhåpentligvis en vanlig tannlege, eller en tannlege med spesialkompetanse innen tannlegeskrekk, være godt nok.