Pasienter klager ikke, selv om de opplever feilbehandling

Det har den siste tiden vært flere mediesaker om leger som har feilbehandlet pasienter. I noen av sakene har det blitt avdekket at feilbehandlingen trolig har pågått i mange år, uten at det har blitt fanget opp av tilsynsmyndigheter.

Disse triste sakene, som har fått tragiske konsekvenser for mange pasienter, fikk oss i Legelisten til å lure på følgende: dersom en pasient blir utsatt for feilbehandling, vil han eller hun som regel følge opp dette ved å sende en klage?

Vi laget en veldig enkel spørreundersøkelse og sendte ut til de av våre brukere som abonnerer på vårt nyhetsbrev.

Responsen var overveldende. Over 800 pasienter har svart på undersøkelsen og resultatene er både overraskende og nedslående.

Mange har blitt utsatt for feilbehandling

Det første spørsmålet vi stilte var om man hadde opplevd feilbehandling eller feildiagnostisering. Rundt to tredjedeler svarte at de hadde det. Det betyr neppe at to av tre nordmenn har opplevd feilbehandling, da de som har blitt utsatt for dette nok var mer motivert til å delta i undersøkelsen. Likevel var det overraskende at så mange oppgir å ha blitt feilbehandlet eller feildiagnostisert.

Bare 1/3 som har opplevd feilbehandling klager

Kun et lite mindretall, ca 1 av 3, klaget etter at de opplevde feilbehandling eller feildiagnostisering. Vi synes dette er nedslående og triste tall. De indikerer at det enten er for vanskelig å klage, eller at pasienter ikke har tro på at en klage vil føre noe godt med seg.

Bare 1 av 8 klager til Statsforvalter eller Helsetilsynet

De fleste av de som klager sender klager andre steder enn til Statsforvalter eller Helsetilsynet. Det vanligste stedet å klage til er Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Nesten en av 5 som har opplevd feilbehandling eller feildiagnostisering sendte klage dit. Nest vanligst var det å klage til behandleren eller klinikken. Kun 13%, det vil si omtrent 1 av 8, klagde til Statsforvalter eller Helsetilsynet.

Tallene viser at for hver klage Statsforvalter/Helsetilsynet får, så kan de legge til grunn at det trolig er rundt 7 andre pasienter der ute som mener de har blitt feilbehandlet av det samme helsepersonellet, men som ikke har klaget. Når Statsforvalterne og Helsetilsynet behandler en spesifikk klage fra en pasient må det forutsettes at de trolig bare ser en veldig liten del av et stort isfjell.

Vi i Legelisten synes disse tallene er både nedslående og skremmende. De viser at pasienter i liten grad klager når de opplever at ting går galt i helsevesenet.

Hvorfor klager ikke pasienter mer?

Dette er noe vi vil undersøke nærmere. Og vi gjør derfor nå en oppfølgingsundersøkelse. Hjelp oss å kartlegge hvorfor de fleste pasienter som opplever feilbehandling ikke sender noen klage. Undersøkelsen inneholder kun noen få spørsmål og tar 2-3 minutter å svare på.

Delta i spørreundersøkelse

Vi vil takke for den enorme interessen og deltakelsen i spørreundersøkelsen om feilbehandling. Dette er tydeligvis et område som engasjerer mange. Vi vil følge opp dette ved å forsøke å skape oppmerksomhet rundt resultatene i media, og vi vil ta de opp i dialog med politikere og andre som arbeider for å bedre pasientsikkerheten i Norge.