Blogg

Blogg

Forskning: sammenheng mellom faglig kvalitet og pasientvurderinger

Ett av argumentene som av og til blir brukt mot Legelisten.no er at anonyme vurderinger skrevet på nett har liten verdi. Man kan ikke vite hvem som står bak, og pasienter har uansett begrenset grunnlag for å vurdere hvor god en lege egentlig er.

Vårt tilsvar til dette har vært at pasienter faktisk finner det interessant å lese hva andre skriver om en lege, selv om de ikke vet akkurat hvem som har skrevet en vurdering. Videre mener vi at det er mange forhold ved en lege og legepraksis som pasienter er i utmerket stand til å vurdere. For ...

Hvordan vi modererer innhold

Det er mange som lurer på hvordan vi kvalitetssikrer vurderingene som blir lagt inn om leger på Legelisten.no. Pasienter lurer på hvordan vi kan være sikre på at det ikke er legen selv som sitter og skriver, og leger lurer på hvordan vi kan vite at det er reelle pasienter og ikke en sur nabo.

Det første vi vil nevne er at det er meget viktig for oss at kvaliteten på innholdet på Legelisten.no er så god som mulig. Skal Legelisten.no være nyttig for pasienter, så er det avgjørende at vurderingene har en god kvalitet og kommer fra ekte ...

Epostverifisering og ny forside

Vi har i dag innført epostverifisering for brukere som ønsker å legge inn vurderinger av leger. Dette innebærer at alle som vil legge inn en vurdering må oppgi en epostadresse. De får så en epost tilsendt og må klikke på en lenke for å godkjenne vurderingen. Eventuelle tidligere vurderinger skrevet om samme legen fra samme epostadresse vil bli fjernet samtidig med at den nye vurderingen blir publisert.

Bakgrunnen for innføring av epostverifisering er todelt. For det første er dette et ledd i vårt kontinuerlige arbeid med å bekjempe falske vurderinger. Dette har vært et begrenset problem til nå, men ...

En halv million besøk

Sent fredag kveld passerte vi en halv million besøk på Legelisten.no! Da vi lanserte i mai var vi usikre på om noen ville finne siden vår nyttig og enda mer usikker på om folk ville ta seg bryet med å skrive om sin fastlege. Interessen har imidlertid overgått alle våre forventninger og pasienter har skrevet så tastene spruter.

Til sammenligning er trafikken på en typisk dag omtrent det dobbelte av trafikken som siden Helfo vedlikeholder med en oversikt over alle fastleger i Norge. Trafikken er videre omtrent tre ganger så stor som siden frittsykehusvalg.no.

Vi har ...

100 000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge

Vi er stolte av å kunne fortelle at Innovasjon Norge har gitt Legelisten.no 100 000 kroner i støtte. Tilskuddet skal gå til å videreutvikle tjenesten.

Søknaden ble sendt før vi lanserte tjenesten, og vi håper de som besluttet støtten er tilfredse med resultatene vi har oppnådd så langt. Støtten kommer for øvrig fra Innovasjon Norges Oslo-kontor.

Vi takker for den økonomiske hjelpen og anerkjennelsen den innebærer!