Hei
Det er trist at du har fått et slikt inntrykk av meg og måten jeg jobber på. Jeg beklager at
et smil og et uskyldig spørsmål ble tolket negativt. Jeg ba en unnskyldning da jeg merket din misnøye og jeg gjør det igjen. Sorry.
Jeg kunne aldri ha ledd av en pasient med angst for tannbehandling.
Jeg leser mye informasjon i anmeldelsen din, noe av det som involverer meg, noe som vil ha noe å gjøre med oppfatningen din av helheten, så vil jeg la kollegaen min, som opererte deg, svare for meg.
Mvh
Tannlege Raquel Galetto
Hei. Dette er tannlege Roberto Plascencia.
Fra det jeg leser, forstår jeg din perspektiv og frustrasjonen som dette medfører.
Jeg ser at du har brukt mye tid på denne tilbakemeldingen. Jeg skulle ønske jeg kunne ha tatt en prat med deg før du skrev dette. Men gjort er gjort.
Redsel, angst og frustrasjon fører ofte til emosjonelle oppfatninger som gjenspeiler et forvrengt syn på fakta, så vil jeg ta meg litt tid for å forklare et par ting.
"..de veksler mellom seg uten å si ifra, så man må gjennom begge. Det virker som de fokuserer mest på å ikke kommer seg over tiden som er satt opp og få mest mulig penger"
Tannlege Raquel Galetto setter ofte bedøvelse før operasjonen, for man skal uansett vente en liten stund før anestesi kikker inn. Hun informerer pasienten alltid at hun kun skal sette inn bedøvelsen.
(Hun er i tillegg veldig dyktig til å sette bedøvelsen). Denne tiden bruker vi også for å prate med pasientene og forklare prosedyren. Pasienten kommer inn til kontoret mitt når man er full bedøvet.Vi henter ikke mer penger av å bruke to kontor og mer rekvisita på en pasient. Dette er et tiltak som vi har brukt i over 10 år som gjør behandlingen raskere og mer effektiv.
Ja. Du varslet at du var redd.
Dette er ikke første gang vi tar imot engstelige pasienter og en lett høytidelig tilnærming pleier å bryte isen. Kollegaen min prøvde å roe deg ned med litt "desensibilisering", med humør og et smil om munnen. Obs! Hun lo ikke av deg, hun prøvde å ufarliggjøre en standard poliklinisk prosedyre som vi gjør mange ganger i uken. Hun skjønte at dette ikke fungerte og hun ba om en unnskyldning som du tydelig forklarte. Ferdig med saken.
Det jeg husker var at visdomstannsoperasjon som jeg utførte gikk kjapt, smertefritt og uten komplikasjoner. Du virket tilfreds og rolig da vi var ferdige. Jeg tok meg god tid til å prate med deg før og etter operasjonen. Du fikk postoperative instrukser og jeg ba deg ta kontakt med meg 24/7 om det var noe du lurte på. Du virket fornøyd med opplegget. Så fornøyd at du bestilte en time til kontroll hos meg etter visdomstannoperasjonen. Dette kommer jeg tilbake til senere.
Utstyret vårt, mikroskopi, Piezzo ultrasound, digitalt røntgen, blant annet er moderne og første klasse. Obs! Det er en useriøs og ærekrenkende påstand å skrive her at vi ikke har oppgradert utstyr ;)
...rock musikk
Ja, vi spiller musikk i bakgrunnen, forskjellige spillelister som de fleste synes er veldig bra. Hvis en låt i spillelisten virker litt for "tung" kan man si ifra. Husk at jeg ba deg løfte høyre hånd som "stopp-signal" om det var noe som helst som plaget deg. Om musikk var for høyt, eller låten upassende, kunne du lett ha informert meg. Sant?
...Blod på genseren.
Vel. Det var litt dumt at det kom blod på klærne dine, sånt kan skje. Derfor har man en serviett på brystet ila. prosedyren. Jeg betaler gjerne renseri-regningen.
"..de hadde ikke dekket meg nok for å unngå infeksjoner og bakterier"
Dette er en poliklinisk prosedyre, ingen hjerteoperasjon, så fullstendig operasjon-sal-dekning er ikke nødvendig. Dekninga som vi bruker (hår, vernebriller, serviett) er i tråd med nåværende retningslinjer. Forresten, du fikk ingen infeksjon etter inngrepet.
...Folk rundt...ubehagelig
Vel, vi må ha folk i sirkulasjon rundt stolen som henter ting for meg (siden verken jeg eller assistenten kan ta på noe som helst fordi vi bærer sterile hansker). Dette er et team bak prosedyren. Og det stemmer, jeg hadde en praktikant som assistent. Jeg ga ham noen presise instrukser og han gjorde en bra jobb. Jeg beklager at du plages av dette og at du ikke ble spurt om det var ok å ha ham som assistent den dagen. Jeg minner deg igjen om at operasjonen gikk veldig bra.
Når du nevner takster:
"...I tillegg bruker de ganske høy takst! Jeg dro for en kontroll som kostet meg mer enn visdomstannoperasjonen"
På grunn av alderen din, det du betaler er kun 25% av de kommunale takstene. Prisen du har betalt har ingenting å gjøre med våre egne private takster. Og disse prisene er fastsatt av Oslo kommunes tannhelsetjenesten.
Jeg beklager, men det at du klager på takster du har betalt og anklager oss for proffitering er uforståelig.
Visdomstannsoperasjon er syk billig (under kr 400.-), billigere enn en kontrolltime med røntgenbilder og tannrens (Under kr 450.-)...og som
Raquel sa til deg: "det er sånn det er", vi har ingenting å gjøre med disse prisene. Du kan selv finne disse prisene her:
https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/takster-for-tannbehandling-
"...Rachel viste meg bare hvordan jeg skulle bruke tanntråd under denne timen. Hun sa også at jeg ikke hadde hull og at alt var bra. Hun gjorde MINIMALT"
Kollegaen min tok Røntgenbilder, og fant...ingenting. Null hull, null tannkjøttsproblematikk, kun veldig lite tannsten, og en veldig fint tannsett. Hun renset og polerte dine fine tenner og lærte deg å bruke tanntråd. Minimalt? Kanskje ..er ikke det bra?
Og til slutt...postoperative smerter.
Sånt kan skje. Smerteterskel varierer fra pasient til pasient. Derfor fikk du sterke smertestillende fra meg og jeg ba deg kontakte meg om du lurte på noe. Sant?
Som oppsummering vil jeg understreke at du nevner mange ting rundt selve visdomstannoperasjonen. At du var redd, musikk, folk rundt, blod på genseren, en praktikant, men du glemmer å si at dette gikk smertefritt og at du og jeg hgoldt veldig bra komunikasjon ila. kirurgien, at du fikk tydelig informasjon. Alt gikk så bra at du valgte å bestille en time på nytt for en vanlig kontroll hos meg
" Ville egentlig gå til Roberto men de veksler mellom seg uten å si ifra, så man må gjennom begge" ...Dette får meg til å tro at du var fornøyd med prosedyren den dagen. Når man får en "forferdelig opplevelse" et sted, kommer man ikke tilbake dit. Punktum. Jeg forstår din frustrasjon da du fikk en kontrolltime hos en tannlege som du ikke hadde kjemi med. Dette var uheldig og det beklager jeg for.
Om du leser min tilbakemelding, vil jeg beklage at dine forventninger ikke ble oppfylt basert i 240 positive anmeldelser som du har lest her. Vi gjorde virkelig vårt beste til å tilfredsstille dine veldig spesifikke behov, men det er lov å være misfornøyd.
Jeg står til tjeneste med ytterligere opplysninger.
Mvh
Tannlege Roberto Plascencia
Besvart av Raquel Galetto-Plascencia