Fra flyktning til tannlegegründer: Intervju med Amjad Hosseini

Han er født i Irak, flyktet til Iran som ett-åring og flyktet videre til Sverige som 20-åring. Nå, 38 år gammel, driver han Oslo Tannlegesenter, en av de største tannklinikkene i hovedstaden, og har vært med å starte opp en rekke andre klinikker.

Hvordan har hans oppvekst påvirket ham som menneske og tannlege? Hva er det som driver ham og hva er visjonen videre? Legelisten.no møtte Amjad Hosseini på kafeen Sjakk Matt i Oslo for finne ut av dette og mer.

Du ble født i Karbala i Irak, men dine forfedre var fra Iran. Din far og flere familiemedlemmer ble drept under Irak-Iran-krigen. Du og din mor flyktet til Iran hvor dere til tider levde i fattigdom og under krevende forhold. Du har mildt sagt hatt en dramatisk oppvekst som det er vanskelig for mennesker som har vokst opp i Norge å relatere seg til. Hvordan tror du din oppvekst har påvirket deg som menneske? Og som tannlege?

Amjad Hosseini

– Jeg vet hvor håpløst livet kan være for personer som var i min situasjon og hvilke negative konsekvenser dette i lengden kan ha for vårt globale samfunn. Derfor vil jeg jobbe for en mer rettferdig og friskere verden. Og måten jeg ønsker å gjøre dette på er å skape et stort, internasjonalt selskap som fokuserer på livskvalitet, bærekraftig utvikling og mangfold.

Du gjorde det etterhvert bra på skolen i Varamin, litt utenfor Tehran, og kunne velge fritt hva du ville studere. Hva valgte du og hvorfor?

– Jeg valgte å studere til landbruksingeniør, med økologiske småbruk som spesialisering. Jeg ønsket å hjelpe små bønder i den tredje verden å bli mer effektive og slik at de kunne forbedre sine liv.

Som 20-åring måtte du nok en gang flytte. Du havnet så i Malmø i Sverige. Hvordan var den første tiden i Sverige?

– Det var veldig spennende, men samtidig også ganske tøft. Nok en gang var jeg blant de laveste i samfunnet og jeg mistet den sosiale statusen jeg hadde klart å få i Iran. Og jeg måtte lære meg et nytt språk. Jeg måtte jobbe meg opp igjen. Jeg tror det styrket meg som person, og jeg lærte å fokusere på mulighetene istedenfor problemene.

Du bestemte deg for å studere til å bli tannlege. Hvorfor valgte du dette yrket?

– Fordi jeg elsket biologi og ville lære mer om menneskekroppen. Og jeg likte at det også er et håndverk. Og, ikke minst, det er mulig å få jobb som tannlege selv om man heter Amjad Hosseini.

Under studietiden i Malmø hadde du en sommerjobb i Hof i Vestfold. Og etter endte studier så begynte du å jobbe i Fredrikstad og deretter i Oslo. Hva var det som tiltrakk deg med Norge?

– Naturen, arbeidstiden og hyggelige nordmenn som så på meg som en brun svenske og ikke en innvandrer!

Du startet etterhvert Oslo Tannlegesenter som har vokst til å bli en av de største tannklinikkene i Oslo. Du er nå også, gjennom ditt selskap Orbdent, deleier i rundt 10 andre tannklinikker i Norge og Sverige. Hvordan har du fått det til?

– Gjennom å ha en visjon om at pasienten og pasientens behov skal være i sentrum og arbeide hardt for å hjelpe våre pasienter å bli friske og få fine smil.

Hva er visjonen for Orbdent?

– Vår visjon er å forbedre verden ved å bygge opp et selskap som fokuserer på livskvalitet, bærekraftig utvikling og mangfold. Som tannlege har jeg merket at det som er bra for tennene også er bra for helsen generelt og det er også bra for jordens helse. Hvis vi ønsker bedre livskvalitet, så bør vi konsumere mindre, spise mindre mat og samtidig minimere forbruk av kjøtt og hurtigmat. Det vil føre til bedre tannhelse, gi en friskere kropp og en friskere planet. Alt henger sammen.

– Som avslutning vil jeg gjerne få trekke frem en tekst fra den persiske poeten Sa'adi fra 1300-talet. Teksten er gravert inn over inngangen til FN-bygningen i New York og har inspirert meg:

Human beings are members of a whole,
In creation of one essence and soul.
If one member is afflicted with pain,
Other members uneasy will remain.
If you've no sympathy for human pain,
The name of human you cannot retain!

(oversatt av M. Aryanpoor)