Hva koster tannlegen? Vårt prisløfte til deg

Det kan være dyrt å gå til tannlegen. Men det kan være dyrere å la være. For å hjelpe pasienter lanserer vi derfor i dag vårt prisløfte.

Det kan være kostbart å gå til tannlegen. Men det kan fort bli enda dyrere å ikke gå til tannlegen. Utsetter man tannlegebesøket for lenge, så kan problemene vokse seg større og uhåndterlige. Man risikere da store og veldig kostbare tannbehandlinger.

Å ta en tur til tannlegen er derfor et årlig rituale for veldig mange. Men hvilken tannlege skal man gå til? Og hva vil det årlige tannlegebesøket koste?

I de største byene i Norge er det mange tannleger som konkurrerer om pasientene. Vi i Legelisten ser at klinikker markedsfører seg på forskjellige måter. En av metodene som benyttes, gjerne i kampanjer på Facebook og Instagram, er å tilby veldig gunstige priser til nye pasienter.

Lave priser til nye pasienter kan være veldig attraktivt. Å gå til tannlege for bare 500 kr, og få en grundig sjekk og kanskje til og med litt tannrens, kan være et veldig godt tilbud. Er tannlegen dyktig og hyggelig, og sluttregningen blir på 500 kr, så er det all grunn til å smile.

Samtidig kjenner vi til at noen slike tilbud kommer med en bakside. En slik bakside kan være skjulte kostnader. Kanskje tilkommer hygienetillegg på et par hundrelapper. Og vil du ha røntgenbilder? Det blir 400 kr ekstra, takk.

Oversikt over tannleger med priser

Legelisten er, naturligvis, tilhengere av både konkurranse og lave priser til pasienter. Men vi misliker sterkt skjulte kostnader og ubehagelige overraskelser. Priser må være transparente og forståelige for pasienter, før de bestemmer seg for hvilken tannlege de skal velge.

En annen skyggeside med tilbudspriser er at de kan gi tannlegen insentiv til å forsøke å finne hull eller andre feil som kan fikses. Hvis tannlegen har lokket inn en pasient med et supertilbud, så kan han eller hun bli fristet til å finne et begynnende hull som må borres litt i, selv om det egentlig er best for pasienten å vente å se om det utvikler seg videre.

Pasienter som oppsøker tannleger som tilbyr konsultasjoner til veldig gunstige priser bør være obs på dette. Hvis du har benyttet deg av et supertilbud og tannlegen sier det er behov for en kostbar prosedyre, så kan det være verdt å dobbeltsjekke med en annen tannlege før man takker ja.

Vi i Legelisten har som mål å hjelpe pasienter med å navigere i jungelen av ulike behandlere og tilbud. Vi skal gjøre det lett å orientere seg og forstå prisene ulike klinikker tilbyr. Vi lanserer derfor i dag vårt prisløfte til våre brukere. Vårt prisløfte er:

• For å kunne ha timebestilling på Legelisten må klinikker oppgi pris
  • Det skal være lett å se prisene og lett å forstå hva som er inkludert i prisen
  • Prisene som tilbys på Legelisten skal aldri være høyere enn det som tilbys på klinikkens egen hjemmeside

Vi håper vi kan bidra til at det blir litt lettere og tryggere å oppsøke tannbehandling i Norge. Det finnes veldig mange dyktige og hyggelige tannleger der ute. Vi vil gjøre det lett å finne frem til disse, og vi vil sørge for at ingen pasienter for hjertebank av tannlegeregningen.

Hvis du opplever at vi ikke leverer på dette prisløftet, så gi oss beskjed. Vi har nettopp lansert timebestilling på Legelisten, og vi kan hele tiden for bedre. Send oss derfor ris og ros på post@legelisten.no.

Og til sist, men ikke minst, dersom noen får en ubehagelig opplevelse, eller en overraskende høy regning neste gang du er hos tannlegen, så del din erfaring med andre pasienter på Legelisten.no. På denne måten hjelper du andre pasienter med å finne frem til gode behandlere.

Transparens og ryddighet om priser kombinert med pasienterfaringer tror vi bidrar til gode tjenester til pasienter. Og vi tror dette også er av det gode for de mange dyktige og hyggelige tannlegene som står på for pasienter over hele landet. Sammen gjør vi det litt enklere, og litt tryggere, å være oppsøke tannbehandling i Norge.

Bestill tannlegetime på Legelisten